I denne artikel fortæller jeg omkring vigtigheden i at have styr på hele kunderejsen
Hvad går kunderejsen ud på?
🧙♂️ Vidste du, at op med 95% af brugerne starter deres rejse online i dag, selvom de køber online eller i fysisk butik.
Det, der definerer kunderejsen, er, at det er den rejsen, kunder begiver sig ud på, når de skal købe et produkt eller en ydelse. I den proces kan de sidde med tvivl og spørgsmål, og det er her, du skal være skarp og imødekomme de samme behov, de har, som hvis de besøger en fysisk butik.
Det kan siges ganske kort på følgende måde:
Hvis du ikke dukker op , hvor kunderne starter deres rejse, bliver du ikke en del af den.
Men det er desværre ikke nok kun at dukke op, hvor de starter, du skal også have et website, der kan konvertere på den trafik, altså, få dem til at købe dit produkt eller ydelse. Derefter gælder det hårde arbejde med at fastholde kunderne og sælge til dem igen og igen.
Jeg vil anbefale, hvis du vil i dybden med dette emne, at du besøger Peter Schjødts fra Plead´s blog om den digital købsrejse.
Kunderejsen er opdelt i 3 faser
Efter denne korte introduktion skal du overveje, om du har styr på alle faser i kunderejsen? som er:
Før køb = Hvordan får vi trafik til websitet
Under køb = Hvordan konverterer vi på den trafik
Efter køb = Hvordan fastholder vi en relation til kunden
Der er klare fordele for de virksomhed, som der har, får styr på hele rejsen - her vil du som virksomhed opleve, at du får:
- Flere kunder
- Bruger færre penge på markedsføring
- Anvender færre interne ressourcer
Så det er super vigtigt at arbejde med kunderejsen, og jeg kan ikke understrege det nok - det er et konkurrenceparameter i dag - måske endda det vigtigste, at din virksomhed har styr på hele rejsen.
Hvordan får jeg mappet kunderejsen?
Der findes rigtig mange dygtige specialister indenfor hvert deres område, det kunne være Facebook Ads-specialist, som har fokus på betalt annoncering på Facebook.
Men her mener jeg, at du skal have en, der er meget mere generealist til at hjælpe dig med at mappe kunderejsen, altså en, der har det fulde overblik og har en forståelse for alle disciplinerne.
Fordi en Facebook‐specialist ofte kun vil se på jeres Facebook‐annoncering, men muligvis ikke se på om jeres website konverterer, derfor gælder det om at kunne sammenkæde alle de forskellige discipliner på tværs af hele kunderejsen.
🧙♂️ Du kan se det lidt se det som fodboldtræneren skal have overblikket over hele banen, og ikke kun har fokus på spillerne i angrebet.
Styr på interaktion og touch points
Du skal altså efter min mening have en person, der forstår sig på hele kunderejsen og de interaktioner og touch points og der vigtigt for brugerne i før, under efter deres købsrejse starter.
Hvad omhandler modellen?
Kort sagt går modellen ud på:
- Før køb → Hvorfra skal vi få trafikken og synligheden
- Under køb → Hvordan sikrer vi bedst muligt at få konverteringerne, få brugerne til at tilmelde nyhedsbrev eller følge os på sociale medier.
- Efter køb → Hvordan bibeholder vi den gode relation, og overholder de forventninger, kunderne har til os, så vi kan skabe mersalg
⭐ Det er den model, jeg anvender i mit arbejde med digital strategi for virksomheder, fordi jeg syntes, den giver et godt overblik
Opsummering af artiklen
Din digitale strategi er en vigtig del i at være til stede online i dag. Oftest er det bedst at starte med en konkret plan for, hvor du vil hen, og hvad virksomheden skal have styr på. Kunderejsen bliver mere og mere kompleks, fordi vi agerer på flere Devices', færre tracking-muligheder og øget konkurrence. Samtidig med alle de andre udfordringer, der i dag ved at være til stede online, og navigerer i det digitale landskab.
Bestil hjemmesideanalyse
Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående
Jeg håber du kunne bruge artiklen
Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående