Bliv klogere på hvorfor dit website er så vigtig
Dit website er sidste stop før et køb
Jeg hører ofte sætningen, er vores hjemmeside/website overhovedet vigtig for vores forretning? der kan jeg kun sige “ja”, det er måske det vigtigste element i din digitale strategi, og her er hvorfor:
🔥Dit website vil 9 ud af 10 tilfælde have fokus på at skulle sælge dine produkter eller ydelser igennem den salgspitch, du fremlægger igennem din kommunikation på websitet.
Men.. her kommer den vigtige pointe
Dit website vil i de fleste tilfælde være sidste stop på din brugernes købsrejse, inden de foretager et valg, om de vil købe hos dig eller din konkurrent. Hvis man skulle bruge en analogi, kan du sammenligne dit website med, hvis du drev en fysisk butik.
Det er i butikken, kunderne køber hos dig. Derfor er du også nødt til at være god til at vejlede kunderne med din hjælp og faglighed, så de køber hos dig og ikke din konkurrent. Det samme princip gælder på dit website, men det langtfra største, delen af virksomheder, der prioriterer dette, så det, der sker, er følgende:
Der bruges penge på markedsføring og trafik til dit website, men siden konverterer ikke som forventet, fordi hjemmesiden ikke er optimeret og gennemtænkt strategisk til at modtage de besøgende, der kommer ind i butikken.
Her menes der, hvordan præsenterer vi vores ydelser og produkter bedst muligt. Hvordan gør vi det nemt at være kunde og købe i butikken? Hvordan dukker vi op på Google, hvor brugerne starter deres rejse, samt hvordan får vi dem til at tilmelde sig vores nyhedsbrev, hvis de, ikke klar til at købe endnu.
Det er blot nogen af de områder, man bør kigge på, listen er utrolig lang på et website og måske en af de discipliner, hvor der, allermest, der kan skrues og drejes på.
Det kunne være:
- Integrationer
- Konverteringsoptimering
- Hastighedsoptimering
- Søgemaskineoptimering
- Content
- Brugervenlighed UX UI
- Webtilgængelighed
- Konvertinger
- Data og tracking-muligheder
Dit website er basen for din digtale tilstedeværelse
Det der menes med basen for ens digital tilstedeværelse er at du på dit website, ikke er begrænset til ligge i et sociale medie feed hvor andre bestemmer udformning og reglerne for hvordan du må kommunikere din budskaber. Den begrænsning findes ikke på et website, her har du design frihed til præcis udforme den måde der er bedst for din forretning. Der er også nogle andre fordele:
- Websites er super nem tilgængelig ved at google eller direkte url
- Websites er meget specifikke til dine søgning
- Websites kan levere en ekstraordinær oplevelse med budskaber animation, motion og interaktioner
Hvis vi skal ind til kernen, så er dit website basen for hele din digitale tilstedeværelse og marketing‐indsatser. Det er på dit website, du optimerer din side til at ligge højst på googles søgemaskine. Det her, du har mulighed, få brugerne til at tilmelde dit nyhedsbrev. Det er her, du sælger dine produkter online, det er her brugerne, kan finde vigtige informationer omkring din virksomhed, og det er her, du har mulighed for at lave din salgspitch eller inspirerer brugerne til at købe hos dig.
Førstehåndsindtrykket er altafgørende
Om det er på web, eller når du møder nye mennesker, er det super vigtigt med et godt førstehåndsindtryk, og vi som bruger bliver eksponeret for store mængder af content, reklamer og indhold i dag.
Hvis du ikke har professionelle billeder, den rigtige struktur, tekster, så har det en effekt for konvertering, oplevelse og førstehåndsindtrykket. Hvis vi besøgte en fysisk butik og der var rodet , vil du muligvis allerede danne dig et indtryk, at du ikke vil købe i den butik, ikke nødvendigvis fordi deres produkter eller ydelser ikke var gode, bare fordi du simpelthen fik et dårligt førstehåndsindtryk.
Det er en faktor for konverteringen, den oplevelse og opfattelse, som brugerne har af dig og din virksomhed.
Website til kunderne er det nok?
Jeg plejer altid at sige, der er flere målgrupper, der er vigtige, og hvorfor du skal investere i, at dit website skal stå skarpt. Du skal se professionel, unik og indbydende overfor:
- Nye mulige kunder
- Nye mulige medarbejder
- Nye mulige samarbejdspartner
- Nye mulige investorer
Overstående målgrupper vil jeg mene, er vigtig for alle typer af virksomheder og den brugeradfærds ændring, der er i dag. Vi som brugere selv søger mere information. Det vil sige, at vi selv gå på google “tjekker op” på virksomhed.
Vi går ind og kigger på website, og herfra dannes der et indtryk og en mening. Det er her, jeg bare mener det utrolig vigtigt at stå skarpt, så overstående allerede i først touch point har en positiv fornemmelse omkring din virksomhed.
Bestil hjemmesideanalyse
Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående
Jeg håber du kunne bruge artiklen
Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående