Bliv klogere på hvorfor dit website er vigtig for hvorfor du skal invistere i den.
Hvorfor bruge tid på din hjemmeside?
https://thenextweb.com/news/more-than-5-billion-people-now-use-the-internet
63% af hele verdens befolkning er nu online det vil sige 5 millarder mennesker har adgang til internettet. WWW er opbygget til kommunikation og det er lige præcis det du gør igennem dit website.
Hvilke typer af hjemmesider findes der?
Der findes mange forskellige typer af websites:
- Webshop
- Firma website
- Blog
- Non-profit website
- Personlig website
- Portfolio
- Event
- Medlemskabsside
- Mange flere
Forskellige websites har også forskellige fokusområder. Dog vil jeg sige, at hovedpunktet, der går igen på alle typer af websites, er, at vi ønsker, at du køber ind på os eller vores produkt.
Det er vigtigt at sige, at der kan være mere komplekse set-ups på den ene type af website frem for den anden. Derfor er det ikke en skabelon, der passer til alle scenarier.
Hvordan kommer jeg igang med et hjemmeside
Der er to muligheder, når der skal laves en ny hjemmeside:
- Redesigne den gamle hjemmeside til en ny
- Starte helt fra bunden
De fleste projekter, jeg har arbejdet på, er et redesign af den nuværende side. Det kan skyldes, at der er noget indhold, der ønskes at bevares, og en SEO-værdi, der skaffer trafik til siden hver måned.
Et helt nyt website er oftest relevant, hvis det er et nyt koncept, eller hvis det gamle website har udfordringer, der vurderes at gøre det nemmere at starte helt på ny.
Discipliner der omhandler hjemmeside
Selvom en hjemmeside kan se enkel og nem ud, kan der ligge meget bag maskinrummet. Her er nogle af disciplinerne, der omhandler hjemmesider:
- Hastighedsoptimering
- Konverteringsoptimering
- Webudvikling
- Webdesign
- Tracking og brugeradfærd
- On-page SEO
- Teknisk SEO
- Leadgenerering
- Købs/kunderejse
- Animation og interaktion
- Integrationer
- UI og UX
- Website vedligeholdelse
- Hosting, server backend
- Copywriting
Hvorfor er en hjemmeside vigtig i dag?
Din hjemmeside giver det første indtryk af virksomheden til den besøgende, og det er ofte også det sidste stop, inden de beslutter, om de vil købe jeres produkter eller henvende sig til jer.
Din hjemmeside har betydning for brugerne, og der kan være flere vigtige parametre:
- Skabe troværdighed og vise faglighed
- Købe produkter online
- Booke møder online
- Skabe leads til din virksomheds salgsteam
- Give et godt indtryk til mulige medarbejdere, samarbejdspartnere, investorer og kunder.
- Finde vigtige informationer
- Fremvise jeres service og blive booket
En af de vigtigste grunde til, at en hjemmeside er så vigtig i dag, er, at den er let tilgængelig 24/7 på både mobil og desktop devices. Inden for få klik kan du foretage ønskede handlinger eller læse mere om virksomheden.
Hjemmesider kan have udfordringer
Det, jeg ofte oplever af udfordringer med hjemmesider, er nogle af følgende udfordringer:
- Dårligt opbygget struktur, hvilket gør det svært at finde rundt
- Svært at opdatere, redigere og vedligeholde indhold
- Begrænsninger i selve systemet
- For mange og forkerte plugins, der konflikter
- Ingen mulighed for konvertering af besøgende
- Der måles ikke på konverteringer i Google Analytics
- Dårlig brugeroplevelse på mobilen
- Grundlæggende ikke er styr på designprincipper og UI
- Brugeroplevelse og navigation
- Server- og hosting-setup
- Generisk copywriting
- Friktioner på hjemmesiden
Hvilke elementer er vigtige på en hjemmeside i dag?
I dag er der mange små og store elementer, der spiller en rolle i en velfungerende hjemmeside. Nedenunder lister jeg nogle af de punkter, jeg mener, er vigtige.
Strukturen
Undervurder ikke vigtigheden af at have den rigtige struktur på din hjemmeside. Det giver en klar plan for, hvor indholdet skal placeres. Det anbefales at anvende et sitemap til at holde styr på det nuværende indhold og det fremtidige indhold, der skal publiseres på hjemmesiden.
Læs mere om hjemmeside struktur
Copywriting
Hjemmesider skal være engagerende og få brugerne til at tage de ønskede handlinger. Her spiller tekster en stor rolle, da det er en af de primære måder, vi kommunikerer med hinanden på. Brug tiden fornuftigt og få gerne hjælp af en copywriter.
Førstehåndsindtrykket
Førstehåndsindtrykket har en afgørende betydning, både hvordan du fremstår og den følelse der opnåes når siden besøges, virker i profsionel, hvad sælges der, hvem står bag er det overskuligt og indbydende. Dertil selvfølgelig det grafisk udtryk.
Læs mere om det gode førstehåndsindtryk
Læs mere om 7 fejl jeg ofte ser i webdesign
Kunderejsen
Hele brugeroplevelsen igennem kunderejsen og på siden er vigtig, fordi det er med til at danne rammerne for, at oplevelsen er god, og de på den måde konverterer.
Hastigheden
Din hastighed er uden tvivl en vigtig faktor for den brugeroplevelse, de besøgende vil få ved at besøge din hjemmeside. Her skal indlæsningstiden være så kort og snappy som muligt, både på desktop og mobile enheder. Men der skal også være indhold på siden, så det er en balancegang. Der er mange ting, der kan gøres.
Læs mere om hastighedsoptimering.
Tema vs. custom side
Et tema er en færdiglavet skabelon, der er klar til at blive brugt, så snart du har valgt skabelonen. Der findes masser af betalte skabeloner til dit website, uanset hvilket CMS-system du bruger. Indgangsbarrieren for en skabelon er lav, og derfor vil du ofte kun skulle ændre eller tilføje indhold som tekst, billeder, videoer og grafiske elementer.
En custom løsning er, hvor du ikke skal gå på kompromis, og du kan få designet det præcist efter dine ønsker og behov. Indgangsbarrieren for en custom løsning er højere end for et tema.
Læs mere om tema vs. custom hjemmeside.
Valg af CMS-system
Der findes mange CMS-systemer på markedet, og de har hver deres fordele og ulemper. Det er svært at finde et system, der er godt til alle scenarier og projekter. Nogle af de mere populære er Squarespace, Wix, WordPress, Webflow og Umbraco. Shopify.
Hvad koster en hjemmeside
Det er meget svært at sige præcis, hvad en hjemmeside koster, fordi der er utrolig mange variabler og parametre, der skal regnes med. Derfor er det godt at få defineret behovet og omfanget af projektet.
Her er nogle af de overvejelser, du bør gøre:
- Hvilket CMS-system ønsker du at arbejde i?
- Ønsker du specialdesign eller skabeloner?
- Hvilke funktioner skal der designes og udvikles for at løse opgaven?
- Skal teksterne skrives af en copywriter eller skriver du dem selv?
- Har du billeder eller skal der investeres i billeder?
- Skal hjemmesidens backend have specielle udviklingsarbejdsgange/funktionaliteter?
- Mobil design og brugeroplevelse på mobilen
- SEO-optimering af sidens tekniske fundament og on-page SEO
- Teknisk vedligeholdelse af hjemmesiden/shoppen
Rådgiv dig gerne med en professionel og sørg for, at du har planlagt det godt, inden du går i gang.
Vil du vide mere om, hvordan jeg arbejder med websites?
Opsumering
Jeg vil løbende opdatere denne artikel til inkludere flere under emner om hjemmeside og dens betydning for jeres virksomheds tilstedeværelse
Bestil hjemmesideanalyse
Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående
Jeg håber du kunne bruge artiklen
Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående