Er dine digitale løsninger lavet brugervenlige? læs mere omkring vigtigheden af client-first tilgangen
Hvad er Client-first tilgangen
I 2019 stødte jeg på udtrykket “client-first”, det er et begreb, der tager udgangspunkt i, at digitale løsninger udvikles med fokus på dem, der skal drifte, publishere eller vedligeholde løsningen.
Det, man ofte blev solgt på, er at en grafiker eller udvikler, der laver en løsning, hvor de har gjort det nemt for dem selv, men måske ikke altid har tænkt på, at det “kunden”, der skal bruge løsningen i deres daglige drift af virksomheden.
Jeg har set flere løsninger, hvor kunderne skal ind i mystiske “builders” og indstillinger dagligt for at kunne opdatere, det er ikke særlig fleksibelt eller en god oplevelse.
🧙♂ Client-first er ikke kun for et website, det er i princippet alt digitalt det kunne være ordre processer, lagerstyring, forsendelseflow og meget mere.
Derfor skal du have client-first tilgangen
Jeg har set flere løsninger, hvor det er lavet i Wordpress med 50 plugins, et tema, der bestemmer indstillingerne, en builder til at opbygge siderne, og rent grafisk er det super fedt.
Problemet er bare det ikke nemt at finde ud af, “hvordan var det, jeg lige oprettede en ny medarbejder eller et nyt blog‐indlæg”?
Her skal man ind i uforståelige menuer og builders, som gør det besværligt, dvs. tidsmæssig bliver det også et problem for medarbejderen, der skal sidde med det, eller hvis en anden skal overtage det på et tidspunkt.
Hvordan fungerer client-first?
Rent praktisk fungerer det på den måde, at jeg sammen med kunden, finder ud af hvilke opgaver, som der skal laves igen og igen, hvordan vi kan tænke smart og brugervenligt med ind i løsningen, inden vi bygger den, det kunne være:
- Oprettelse af nye blog-indlæg
- Håndtering af ordrerflow på webshop
- Tilføje nyheder på sit website
- Oprettelse eller fjernelse af nye boliger til udlejning
Det, jeg så gør, er at finde frem til de informationer, som er nødvendige, dem “mapper” jeg, så det gør det nemt for kunden at vedligeholde og opdatere, efter jeg har sat det op første gang. Her kan man sige, man udarbejder sine egne skabeloner, der er tilpassede til virksomhedens “workflow”
🧙♂️ Det er, ikke kun når der skal laves nye løsninger, ofte kan man også gå ind og se på nuværende løsninger, om der er optimering muligheder som kan gøre det smartere.
4 fordele ved client-first
- Du sparer ofte tid, fordi systemet og processerne er nemme at håndtere
- Det er ofte lavet så brugervenlig, at alle medarbejdere kan anvende det
- Det mindsker også brugen for support og hjælp, der i selv er køreklar
- Der spares tid og penge i driften på lang sigt, fordi det er nemmere at håndtere
Så er spørgsmålet om dit set-up er nemt at vedligeholde?
Det er så nu, du skal spørge dig selv, om dine løsninger er sat op med en client-first tilgang og dermed nemme og brugervenlige, eller om det er besværligt at opdatere.
Jeg kan jo selvfølgelig kun anbefale, at det tages med i dine overvejelser, da det efter min mening er her, hvor virksomheder kan spare tid ved at optimere på arbejdsgange, og derved sparer penge på den lange bane.
Hvordan kommer jeg igang med client-first?
Hvis det lyder interessant, er du er altid velkommen til at tage fat i mig til et uforpligtende møde eller en samtale omkring, hvad der kan lade sig gøre med digitale løsninger og optimere arbejdsgangene i din virksomhed.
Bestil hjemmesideanalyse
Bestil din analyse allerede idag, læs mere på nedestående
Jeg håber du kunne bruge artiklen
Har du spørgsmål eller vil starte en dialog, er du altid velkommen til at kontakte mig på nedestående